NYTimes, Wikipedia teamed up to keep kidnapping secret

The New York Times worked with Wikipedia to keep news of the kidnapping of one of its reporters in Afghanistan off the online user-edited encyclopedia, the newspaper reported on Monday.
New York Times reporter David Rohde, who was kidnapped by the Taliban in November, escaped from his captors along with his translator this month.
A number of news organizations, including Agence France-Presse, at the request of the New York Times, agreed not to report the kidnapping out of concerns for their safety.
Keeping the news off Wikipedia was another matter however, the Times said.
It said that on at least a dozen occasions, user-editors posted news of the abduction on a Wikipedia page about Rohde, only to have it erased. Several times the page was frozen, preventing further editing, it said.
“The sanitizing was a team effort, led by Jimmy Wales, co-founder of Wikipedia, along with Wikipedia administrators and people at the Times,” the newspaper said.
“We were really helped by the fact that it hadn’t appeared in a place we would regard as a reliable source,” Wales told the Times. “I would have had a really hard time with it if it had.”
The Times said that two days after the November 10 kidnapping, Michael Moss, an investigative reporter at The Times and friend of Rohde, altered Rohde’s Wikipedia entry to emphasize his work that could be seen as sympathetic to Muslims, like his reporting on Guantanamo and his coverage of the Srebrenica massacre of Bosnian Muslims.
It said that the next day, an unidentified user, citing an Afghan news agency report, edited the entry on Rohde and mentioned the kidnapping.
Moss deleted the mention, and the user promptly restored it, adding a note protesting the removal, the Times said.
It said the Times eventually reached out to Wales and Wikipedia put an indefinite block and then a temporary freeze on changes to the page.
“We had no idea who it was,” Wales said of the unidentified user making the edits. He said there was no indication the user had ill intent.
The Times said Wales himself unfroze the page after the June 19 escape by Rohde and his interpreter, Tahir Ludin.
NYT LOGO(RAW STORY)    The New York Times worked with Wikipedia to keep news of the kidnapping of one of its reporters in Afghanistan off the online user-edited encyclopedia, the newspaper reported on Monday.
New York Times reporter David Rohde, who was kidnapped by the Taliban in November, escaped from his captors along with his translator this month.
A number of news organizations, including Agence France-Presse, at the request of the New York Times, agreed not to report the kidnapping out of concerns for their safety.
Keeping the news off Wikipedia was another matter however, the Times said.
It said that on at least a dozen occasions, user-editors posted news of the abduction on a Wikipedia page about Rohde, only to have it erased. Several times the page was frozen, preventing further editing, it said.
“The sanitizing was a team effort, led by Jimmy Wales, co-founder of Wikipedia, along with Wikipedia administrators and people at the Times,” the newspaper said.
“We were really helped by the fact that it hadn’t appeared in a place we would regard as a reliable source,” Wales told the Times. “I would have had a really hard time with it if it had.”
The Times said that two days after the November 10 kidnapping, Michael Moss, an investigative reporter at The Times and friend of Rohde, altered Rohde’s Wikipedia entry to emphasize his work that could be seen as sympathetic to Muslims, like his reporting on Guantanamo and his coverage of the Srebrenica massacre of Bosnian Muslims.
It said that the next day, an unidentified user, citing an Afghan news agency report, edited the entry on Rohde and mentioned the kidnapping.
Moss deleted the mention, and the user promptly restored it, adding a note protesting the removal, the Times said.
It said the Times eventually reached out to Wales and Wikipedia put an indefinite block and then a temporary freeze on changes to the page.
“We had no idea who it was,” Wales said of the unidentified user making the edits. He said there was no indication the user had ill intent.
The Times said Wales himself unfroze the page after the June 19 escape by Rohde and his interpreter, Tahir Ludin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show some support!

We are 100% Listener & User supported!! Every little bit helps us continue. Donations help fund the site and keep all the free information on it. Thanks in advance and KEEP UP THE FIGHT!!!

Visitor Map

Subscribe For New Posts & Updates

Enter your email address to subscribe to FederalJack and Popeyeradio and you will receive notifications of new posts by email.

News Categories
The Wigner Effect
Col. L Fletcher Prouty: Secret Team