Media Wars: Question More on RT America

(MEDIA ROOTS) Ever since the Internet took off there has been a positive push back against the corporate controlled mainstream media establishment. Many educated people now rightfully believe that they are being lied to and manipulated by these large corporate organizations that use sensationalism, fear mongering and titillation to emotionally effect the viewer into reacting on a base reptile level rather than with their higher critical brain.

In response to the criticisms about RT being ‘state sponsored propaganda,’ Abby Martin did a segment called ‘Media Wars’ for RT America where she breaks down the ownership of the corporate and state media establishment while encouraging viewers to critically think in the face of a barrage of differing media/infotainment/news bombardments.

Robbie Martin for Media Roots

***

RT – Here at RT our motto is “Question more.” What that means is that audiences should critically think of what is being fed to viewers by the mainstream media. We like to provide a different angle to news stories and cover certain topics that are taboo to other media outlets. RT’s Abby Martin has more.

***

SALON – A new news show hosted by Julian Assange debuted yesterday on RT, the global media outlet funded by the Russian government and carried by several of America’s largest cable providers. His first show was devoted to an interview with Hezbollah leader Hassan Nasrallah (video below), who has not given a television interview since 2006. The combination of Assange and a Russian-owned TV network has triggered a predictable wave of snide, smug attacks from American media figures, attacks that found their purest expression in this New York Times review yesterday of Assange’s new program by Alessandra Stanley.

Much is revealed by these media attacks on Assange and RT — not about Assange or RT but about their media critics. We yet again find, for instance, the revealing paradox that nothing prompts media scorn more than bringing about unauthorized transparency for the U.S. government. As a result, it’s worth examining a few passages from Stanley’s analysis. It begins this way:

When Anderson Cooper began a syndicated talk show, his first guest was the grieving father of Amy Winehouse.

Julian Assange, the founder of WikiLeaks, unveiled a new talk show on Tuesday with his own version of a sensational get: the Hezbollah leader Hassan Nasrallah.

That contrast — between one of America’s Most Serious Journalists and Assange — speaks volumes already about who is interested in actual journalism and who is not. Then we have this, a trite little point, impressed by its own cleverness, found at the center of almost all of these sneering pieces on Assange’s new program:

Mr. Assange says the theme of his half-hour show on RT is “the world tomorrow.” But there is something almost atavistic about the outlet he chose. RT, first known as Russia Today, is an English-language news network created by the Russian leader Vladimir V. Putin in 2005 to promote the Kremlin line abroad. (It also broadcasts in Spanish and Arabic.) It’s like the Voice of America, only with more money and a zesty anti-American slant. A few correspondents can sound at times like Boris and Natasha of “Rocky & Bullwinkle” fame. Basically, it’s an improbable platform for a man who poses as a radical left-wing whistleblower and free-speech frondeur battling the superpowers that be.

Let’s examine the unstated premises at work here. There is apparently a rule that says it’s perfectly OK for a journalist to work for a media outlet owned and controlled by a weapons manufacturer (GE/NBC/MSNBC), or by the U.S. and British governments (BBC/Stars & Stripes/Voice of America), or by Rupert Murdoch and Saudi Prince Al-Waleed Bin Talal (Wall St. Journal/Fox News), or by a banking corporation with long-standing ties to right-wing governments (Politico), or by for-profit corporations whose profits depend upon staying in the good graces of the U.S. government (Kaplan/The Washington Post), or by loyalists to one of the two major political parties (National Review/TPM/countless others), but it’s an intrinsic violation of journalistic integrity to work for a media outlet owned by the Russian government. Where did that rule come from?

Also, while it’s certainly true that the coverage of RT is at times overly deferential to the Russian government, that media outlet never mindlessly disseminated government propaganda to help to start a falsehood-fueled devastating war, the way that Alessandra Stanley’s employer (along with most leadingAmerican media outlets) did. When it comes to destruction brought about by uncritical media fealty to government propaganda, RT — as the Russia expert Mark Adomanis documented when American media figures began attacking RT  – is far behind virtually all of the corporate employers of its American media critics.

Read more of Glenn Greenwald’s awesome article Attacks on RT and Assange Reveal Much About the Critics.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show some support!

We are 100% Listener & User supported!! Every little bit helps us continue. Donations help fund the site and keep all the free information on it. Thanks in advance and KEEP UP THE FIGHT!!!

Visitor Map

Subscribe For New Posts & Updates

Enter your email address to subscribe to FederalJack and Popeyeradio and you will receive notifications of new posts by email.

News Categories
The Wigner Effect
Col. L Fletcher Prouty: Secret Team